Liiketoimintamallit Skandinaviassa

Liiketoimintamalli on yksi yrityksen toiminnan edellytyksistä, sillä sen avulla määritellään kaikki liiketoiminnan osatekijät ja näiden riippuvuussuhteet. Liiketoimintamallin avulla yritys määrittää toimenpiteet, joilla se tuo arvoa asiakkaille ja tätä kautta tietysti tuloja omaan kassaansa – onhan jokaisen yrityksen perimmäinen tavoite kuitenkin tuottaa voittoa. Nyt pääsemmekin tutustumaan muutamiin liiketoimintamalleihin, joiden avulla yritykset toimivat. Sitä ennen lienee kuitenkin paikallaan kertoa liiketoimintamallin periaatteista muutamalla sanalla.

Liiketoimintamalli on siis usein A4-arkki – tänä päivänä toki virtuaalinen sellainen – jolle on asetettu omaan lokeroonsa niin, että muun muassa yrityksen arvolupaus, ansaintamalli sekä kustannusrakenne on eritelty omiin lokeroihinsa. Tämä malli selkeyttää yrityksen toimintaa ja antaa siitä selkeän kuvan myös sidosryhmille. Liiketoimintamallit ovat myös apuna silloin, kun tarvitaan helposti toistettavissa olevaa tapaa yrityksen toiminnalle. Kuten sanottua, liiketoimintamalleista on hyötyä monille sidosryhmille ja niiden tutkiminen on mielenkiintoista jo aivan asiakkaankin näkökulmasta. Nyt otamme katsauksen kahden skandinaavisen yrityksen liiketoimintamalliin.

Spotify:n liiketoimintamalli

Ruotsalainen Spotify on monille tuttu musiikin striimauspalvelu, josta löytyy huikean kokoinen musiikkikirjasto niin maksuttoman kuin kuukausimaksullisenkin palvelun kautta. Tämän yrityksen liiketoimintamallista käy ilmi, että sen arvolupaus on tuottaa musiikkia niin ilmaiseksi kuin maksua vastaankin kuunteleville asiakkaille. Tämän lisäksi se tuo mainostajille mahdollisuuden tavoittaa laaja joukko kuuntelijoita tehokkaan ja toimivan mainoskanavan kautta. Liiketoimintamalli kertoo myös sen, että Spotifyn tulovirta koostuu mainostajien maksamista palkkioista sekä kuukausimaksulla mainoksetta kuuntelevien asiakkaiden maksuista. Yrityksen kuluja ovat puolestaan musiikkioikeudet, palkat sekä palvelun tuotantoon liittyvät kulut.

Carlsbergin liiketoimintamalli

Carlsberg on Spotifyn tapaan varmasti monille tuttu yritys. Tämän panimoyhtiön juuret juontava aina 1800-luvun puoliväliin, jolloin se perustettiin Tanskassa. Carlsbergilla on niin ikään olemassa liiketoimintamalli, jota toki on vuosien aikana päivitetty, onhan sillä takanaan jo pitkä historia. Sen toiminnan ytimessä on kuitenkin yhä edelleen olut, jota se haluaa tuottaa globaalisti ja lokaalisti. Koska olutbisnes on volyymibisnestä, on Carlsbergin myös liiketoimintamallinsa pohjalta pyrittävä suurten määrien tuotantoon.